Σάββατο, Σεπτεμβρίου 29, 2007

"ΚΑΡΑΒΑΝΙΑ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ"

.

"ανάπτυξη/ πολιτισμός/ περιβάλλον/ ισότητα δυνατοτήτων και ευκαιριών/ …/μια δυνατότητα για την ΖΩΗ μας"

Δεν μεμψιμοιρούμε, δεν ευκαιριολογούμε, δεν ιδιωτεύουμε. Αγωνιζόμαστε!

Για να επιστρέψει το Κέντρο, μερικά από τα τόσα χρεωστούμενα, στην Περιφέρεια


…"αειφόρος ανάπτυξη". Τι θα πει αυτό, σου λέει ο άλλος.
Για μένα θα πει … Άστο!
Να σας το πω αλλιώς! Τις προ άλλες, έβλεπα όλο αυτό τον κόσμο, που διαδήλωνε ενάντια στον πόλεμο. Και σκεφτόμουνα: Αν, από τους εκατό, εκατόν πενήντα χιλιάδες ανθρώπους, με αναπτυγμένη κατά τεκμήριο τη σκέψη και τις ευαισθησίες, που βρίσκονταν εκεί, κάποιοι, έπαιρναν το δρόμο προς την περιφέρεια και υιοθετούσαν κατά ομάδες εργασίας με διάφορες ειδικότητες, κάποιες περιοχές της ελληνικής επαρχίας, και όλοι μαζί οι υπόλοιποι, τους στήριζαν και αποτελούσαν τις εφεδρείες τους σ' αυτό, θα μπορούσε να γίνει μια ειρηνική ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ!
Ας το πάρουμε πάλι από την αρχή. Τα μέτωπα απέναντι στις απειλές, τις καθυστερήσεις και τα ελλείμματα της σημερινής ζωής, περνάνε και από την περιφέρεια. Οι απειλές όμως αυτές, στην πλειοψηφία τους, με σωστή στρατηγική και σωστή διάταξη των δυνάμεων, μπορούν να είναι αναστρέψιμες. Ιδιαίτερα στην Περιφέρεια! Να γίνουν αφετηρίες θετικής δύναμης. (**)
Για σκεφτείτε, μια ομάδα "ακτιβιστών", αποτελούμενη από πολλές καίριες ειδικότητες: αρχιτέκτονας, εκπαιδευτικός, γεωπόνος, οικονομολόγος, γιατρός, νομικός, ζωγράφος, μουσικός, δημοσιογράφος, ψυχολόγος, κοινωνιολόγος, αθλητικός μάνατζερ/εμψυχωτής... Να υιοθετούσαν ένα χωριό!
Με τη δυνατότητα χρηματοδότησης της προσπάθειας, από κάποιο πρόγραμμα, από τα πακέτα στήριξης. Να χρηματοδοτηθούν και ν' αρχίσουν να κάνουν δημιουργικές "διακοπές" σ' αυτό.
Να τους βοηθήσουν, αφού μελετήσουν και αναλύσουν τα δεδομένα και τις δυνατότητες του χώρου και των ανθρώπων του, ώστε να μπορούν να σχεδιάζουν και να κάνουν προτάσεις. Να βοηθήσουν να αναδειχθούν τρόποι, δυνατότητες, άνθρωποι με ιδέες και ενέργεια, που είναι διατεθειμένοι, να εργαστούν για να βρεθεί ένας "δρόμος". Διατεθειμένοι να τους βοηθήσουν, να πάρουν την κατάσταση στα χέρια τους και ν' αντιδράσουν. Να διεκδικήσουν τα αυτονόητα!
Για σκεφτείτε τη συγκρότηση ενός τέτοιου "Δικτύου", σε πανελλαδική κλίμακα.
Ένα καραβάνι πολιτισμού! Πολλά Καραβάνια πολιτισμού!
Να κάτι, που θα μπορούσε να υπάρξει, σαν ένας αναζωογόνος άνεμος πολιτισμού και ανάπτυξης, σε όλη την επικράτεια.
Ένα είδος μη κυβερνητικής οργάνωσης, αυστηρά αξιοκρατικής, χωρίς ιδεοληψίες και προκαταλήψεις και απόλυτα αυτονομημένης και αποκεντρωμένης. Ένας αντιπόλος, για θέματα που η "Αγορά" δεν προωθεί ή όταν το κάνει, δεν το κάνει με τον καλύτερο τρόπο. Αντίθετα, λειτουργεί μάλλον καταστροφικά και αλλοτριώνει. Το ίδιο και το δυσκίνητο, αθηνοκεντρικό κράτος! Δυστυχώς σήμερα και το σύνολο των πολιτικών γενικότερα.
Να ασχοληθούν λοιπόν, αυτοί οι "πυρήνες σχεδιασμού και δράσης", με την επιδιώξει, ενός εθνικής κλίμακας κεκτημένου!
Αυτό το νόημα θα πρέπει να έχουν τα "Καραβάνια Πολιτισμού"!
Όχι άμεσα και αποκλειστικά ανταγωνιστικά στα πεδία της Αγοράς και της εξουσίας αλλά προωθητικά, στο πεδίο του πολιτισμού και της "αειφόρου ανάπτυξης"(*).
Σημειώνουμε: πως αυτή η προσπάθεια, μπορεί και πρέπει να λειτουργήσει, δημιουργικά, στα πεδία της Αγοράς (με την συμβατική έννοια) και των τρόπων παραγωγής, αξιοποιώντας όλα τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της περιοχής αλλά και με ένα τρόπο επιθετικό στα πολιτιστικά. "Καραβάνια πολιτισμού" λοιπόν. Κάτι σαν, "Πολίτες Χωρίς Σύνορα"!
Στην ορεινή Αρκαδία, στην Ήπειρο, στη Θεσσαλία, στην Κεντρική Μακεδονία, στον Έβρο, στα συμπλέγματα των νησιών του Αιγαίου και του Ιονίου, στην Κρήτη.
Η προσπάθεια, να βρεθούν αυτά που συσπειρώνουν τους ανθρώπους και τους κάνουν να βγάζουν τον καλύτερο εαυτό τους, σε μια προσπάθεια, με μια δημιουργική διαλεκτική, για ένα "δρόμο" ανάπτυξης και αυτογνωσίας!
Μια προσπάθεια να ξανά ανακαλύψουμε τη χώρα μας. Να γίνουμε αυστηροί και ακριβής στις απαιτήσεις αλλά και στις υποχρεώσεις μας. Να υπάρξει ένας κοινωνικός έλεγχος από τη βάση, στις δομές και στις νοοτροπίες, που εξοντώνουν ανθρώπους, περιοχές και δυνατότητες. Να εκδοθούν εφημερίδες, να γίνουν βιβλιοθήκες, σεμινάρια, κινηματογραφικές λέσχες, ραδιοφωνικοί σταθμοί. Να ζητηθεί από σημαντικούς στο είδος τους ειδικούς, να παρευρεθούν και να κάνουν ομιλίες, να οργανωθούν συζητήσεις, με όλους και για όλα. Να πάψουν οι άνθρωποι της περιφέρειας να νοιώθουν μόνοι και εγκαταλειμμένοι!
Και θα πρέπει να καταγραφεί, σε όλες της τις λεπτομέρειες, αυτή η προσπάθεια και να παρουσιαστεί με τα αποτελέσματά της, στο τέλος μιας πενταετίας δράσης. Να υπάρξει άμυλα και κίνητρα ανάδειξης και επιβράβευσης!
Άνθρωποι με γνώσεις, ικανότητες και ένστικτο, που δεν θα πυροβολούν με αυτά τους ντόπιους, με την αλαζονεία και την υπεροψία τους, αλλά θα τους βοηθάνε ν' αντιδράσουν και να δράσουν οι ίδιοι. Να πάρουν την κατάσταση στα χέρια τους. Θα τους παρέχουν στήριξη και τεκμηρίωση. Βοήθεια και όχι αρχηγηλίκια, νταηλίκια, κυριαρχίες και καθοδήγηση, όπως παλιά και παλαιοκομματικά.
Μια, δύο, τρεις, πολλές πολιτισμικές εστίες. Ενάντια στον Αθηνοκεντρισμό, στον Καισαρισμό, στον Μακιαβελισμό, στην υποταγή, στα τερτίπια της Αγοράς και της μονόδρομης αντίληψης της Παγκοσμιοποίησης. Εμείς ν' αντιτάξουμε τον "Κοινοτισμό", τον "Οικουμενισμό" και τον "Διεθνισμό" σαν απάντηση και δυνατότητα.
Να υπάρξει, με τα "Καραβάνια Πολιτισμού", ένα είδος "συμμάχου", για όποιον θέλει, ώστε και να μπορεί.

20.4.2χ3 Κ.Κ

(*) Αειφόρος ανάπτυξη : η ανάδειξη της ανάγκης για ισορροπία μεταξύ του πόλου "ανάπτυξη - εμπόριο" και του πόλου "προστασία του περιβάλλοντος". Εγώ θα πρόσθετα και τον πόλο της "προστασίας του πολιτισμού". Αφετηρία και στόχο όλων.
(**) Στην περιφέρεια, υπάρχουν μεγάλες καθυστερήσεις και πολύ μεγάλες αντιφάσεις. Μερικά όμως από αυτά, θα μπορούσαν δυνάμει, να είναι σωτήρια.
Εξηγούμε! Επειδή, ακριβώς υπάρχουν αυτές οι μεγάλες καθυστερήσεις, δεν έχουν διαμορφωθεί και οι αντίστοιχα μεγάλες αγκυλώσεις και η παγιοποίηση καταστάσεων. Μετά την κατάργηση, όλων των στοιχείων εκείνων, που συντηρούσαν το μεταεμφυλιακό κράτος (χωροφύλακας, ΤΕΑ, πιστοποιητικά κοινωνικών φρονημάτων). Κάτι που δεν έχει εκτιμηθεί αρκετά και δεν έχει καταγραφεί επαρκώς. (Βολεύει βλέπεις πολλούς, που θέλουν αυτά να ξεχαστούν και πολλούς άλλους που δεν μπορούν να ανταποκριθούν, σε νέους ρόλους που απαιτούν: ικανότητες, φαντασία, ένστικτο, κριτήρια και αγώνες). Με λίγα λόγια, στην περιφέρεια, δεν έχουν τίποτα να χάσουν, από ένα σήμερα, τόσο ανορθόδοξα δομημένο, σύμφωνα με τα κριτήρια αλλά και με τα πάγια, προφανή και αυτονόητα δεδομένα, ενός σύγχρονου κόσμου, με καταγραμμένες εμπειρίες και κατακτήσεις. Είναι σε μια κατάσταση, για πάρα πολλά από αυτά, που πράγματι δεν έχουν να χάσουν, παρά μόνο τα δεσμά με καταστάσεις εξωφρενικές, καθυστέρησης και αναποτελεσματικότητας και έχουν πάρα πολλά να κερδίσουν σε δυνατότητες ανάπτυξης, δημοκρατικότητας, ισονομίας, ισοπολιτείας και στοιχειώδους και αξιοπρεπούς διαβίωσης. Πολιτισμού! Έτσι, για πολλά, το περιβάλλον είναι "έτοιμο"! Λείπουν μόνο αυτοί που θα βοηθήσουν, θα σχεδιάσουν, θα πείσουν, θα εμψυχώσουν, θα ενθαρρύνουν, θα αναδείξουν! Λείπει η πορεία προς την Ιστορία. Μακριά από μεσαιωνικού τύπου δεδομένα και νοοτροπίες! Υπάρχει λοιπόν, πρόσφορο έδαφος, για κινήσεις τολμηρές, που θα μπορέσουν στην εξέλιξή τους, να τα επηρεάσουν ΟΛΑ!
Το πλαίσιο λειτουργίας και δράσης τους:
Ό,τιδήποτε βοηθάει (προσοχή! Βοηθάει και όχι Επιβάλλει) στη συγκρότηση ταυτότητας και δημιουργεί προϋποθέσεις κίνησης, δημιουργικότητας, ήθους, παραγωγικότητας, πιστεύω πως πρέπει να έχει θέση, στην κοινωνική διαλεκτική, των ενεργειών αυτών!
Η απόρριψη, αν υπάρξει, θα πρέπει να γίνει με επιχειρήματα και τρόπους που δεν θα είναι αστυνομικού χαρακτήρα ή δογματικής νοοτροπίας ενέργειες.
Αυτό και η ομοφωνία, δια της Δημοκρατικής Διαλεκτικής στις αποφάσεις, θα πρέπει να είναι οι μοναδικοί περιορισμοί!

(*) ΣΗΜΕΙΏΝΩ ΚΑΙ ΕΠΑΝΑΛΑΜΒΑΝΩ: πως θα πρέπει να καταγραφεί, σε όλες της τις λεπτομέρειες και με όλα τα μέσα σύγχρονης επικοινωνίας, αυτή η προσπάθεια, ώστε να παρουσιαστεί με τα αποτελέσματά της, στο τέλος μιας πενταετίας δράσης. Να γίνει ένας απολογισμός, σε εθνικό ακροατήριο! Και να υπάρξει η δυνατότητα, συζήτησης και κριτικής για το καλύτερο. ΌΧΙ από αλαζονεία και υπεροψία, ούτε από μικροκομματικού τύπου ιδιοτέλειες. Αλλά για να δοθεί η ευκαιρία να ενημερωθούν και να ακολουθήσουν και άλλοι!

Υστερογράφοντας:
Δεν υπάρχει πια η παραμικρή αμφιβολία. Οι άνθρωποι είναι βαρύτατα λαβωμένοι. Υπήρχε η προδιάθεση και ήρθαν και τα πράγματα και οι καταστάσεις έτσι, τα τελευταία χρόνια και δεν έμεινε τίποτα όρθιο. Τα βλέπουμε όλα να μετεωρίζονται, στις έρημες και με μεγάλο πληθωρισμό "ιών", λεωφόρους του ΤΙΠΟΤΑ. Όλα κακοφορμισμένα από τα σακατεμένα εγώ, των απόντων, απ' όλες τις σοβαρές προσπάθειες. Να τους βλέπουμε, να παρουσιάζονται με νέες εκδοχές και δοκιμές ρόλων, για θέσεις επίδειξης και αρπαχτής.
Αναρχοδεξιοί, ατάλαντοι και ανίκανοι, χωρίς προτάσεις και αγώνες. Καταγγέλλοντες τους πάντες και απουσιάζοντες μονίμως. Μεταπράτες. Μεσάζοντες σε όλα. Ένας συρφετός περιπλανώμενων, "περίεργων" χωρίς αφετηρία καλής μαρτυρίας και καλής πρόθεσης και με προορισμό, την φανταχτερή τακτοποίησή τους.
Και φυσικά υπάρχει και το μεγάλο κοινό των μικρομεσαίων "νοικοκυραίων", που όλο και πιο πολύ από ποτέ, στις παρούσες συνθήκες, αυξάνονται και πληθύνονται με ρυθμούς τρομακτικούς, εφιαλτικούς θα έλεγα. Αυτό δεν είναι "a priori" κακό. Γίνεται όμως, δυστυχώς /λόγω των ιστορικών στρεβλώσεων, στην ιστορική μας εξέλιξη/ αρνητικό τελικά, μια και παραμένουν στάσιμοι. Αμόρφωτοι και με τεράστιους μηχανισμούς αυτοάμυνας και επιβίωσης και στις πιο ανορθόδοξες καταστάσεις και περιβάλλοντα. Κάτι που τους καθιστά τελικά ΠΑΝΙΣΧΥΡΟΥΣ!!! Και ΑΗΤΤΗΤΟΥΣ!!!
Τώρα μάλιστα και με την στρατηγική της ενσωμάτωσης, που πανικοβλημένο το "σύστημα" εφαρμόζει, για την συντήρησή του και με την υπερδιόγκωση του "Κεντρώου Χώρου", έχουν γίνει το μήλον της έριδος όλων, είναι πια πανταχού παρόντες! Είναι τα κοινωνικά μας πρότυπα, οι πρωταγωνιστές. Δημιουργοί πλειοψηφιών και από τους "πυλώνες" πια του συστήματος. Πρώτοι και καλύτεροι, σε όλες τις καταστάσεις! Αριστοτέχνες στην κατασκευή των άλλοθι, για όλες τις ενέργειες και τις στάσεις τους αλλά και κατά κύριο λόγο των αποφάσεων του συστήματος εξουσίας. Και εδώ να δεις και την ελληνική παράδοση. Γιατί, δεν έλειψαν ΠΟΤΕ και από όλες τις καταστάσεις, από αρχαιοτάτων χρόνων. Κατά καιρούς μάλιστα, προσπάθησαν να εδραιώσουν και πεποιθήσεις, γύρω από τα χαΐρια τους. Σήμερα δείχνουν να το έχουν καταφέρει!
Δεν είναι όμως, μόνο αυτοί, που ενισχύουν, στηρίζουν και παίρνουν πρωτοβουλίες για άθλιες ρυθμίσεις. Είναι και αυτοί που δεν υιοθετούν και δεν στηρίζουν καμία πρωτοβουλία και για τίποτα άλλο. Θέλουν τα πράγματα όπως είναι και τα ξέρουν. Φοβούνται τις αλλαγές, όπως ο διάβολος το λιβάνι. Αντιλαμβάνεται λοιπόν κάποιος, πως είναι αδύνατον να τα βγάλει πέρα, εύκολα μαζί τους. Πολύ περισσότερο με τα υπάρχοντα, πολιτικά και πολιτισμικά ελλείμματα. Να, οι νέοι τόποι και οι νέες προκλήσεις μιας Προοδευτικής Κοινωνικής Δράσης. Όλων των Ανθρώπων της προόδου και του πολιτισμού! Όλων αυτών, που δέχονται και αναλαμβάνουν το ρίσκο, να τα βγάλουν πέρα, με τις προκλήσεις της ΙΣΤΟΡΙΑΣ! Και υπάρχουν πολλοί τέτοιοι και γνωστής διαθεσιμότητας και ικανότητας να τα βγάλουν πέρα. Όλο αυτό το ιστορικό κεφάλαιο της Ελληνικής Αριστεράς και του ευρύτερου προοδευτικού κινήματος, που "κακιές" ηγεσίες με τις πράξεις τους και την ανικανότητά τους, το παρόπλισαν και το έστειλαν στην ιδιώτευση ή σε άλλες άμορφες κι άχρωμες διαδρομές.
Όλοι αυτοί, μπορεί να μην παρουσιάζονται ανθηρά και νικηφόρα στους συσχετισμούς, ανάμεσα στα πολιτικά μορφώματα και τα "μπλοκ" εξουσίας, όπως σήμερα παρουσιάζονται στο πολιτικό προσκήνιο, συγκροτούν όμως ΔΥΝΑΜΗ! Μια άλλη ποιότητα δύναμης, δράσης και ζωής, απέναντι στα πράγματα, απέναντι στην ελεεινή και θανατηφόρα πραγματικότητα, που μας περιβάλλει και μας πνίγει. Μπορούν να αποτελέσουν και να συγκροτήσουν, την υπέρβαση του κατακερματισμού της Αριστεράς και του προοδευτικού χώρου, που αν και ενώ τεκμηριώνουν πολλά και με επιχειρήματα, δεν μπορούν να συγκροτήσουν την απαραίτητη συσπείρωση και για να τα "περάσουν" στην κοινωνία. Σούρνουν βλέπεις πίσω τους, ουρές από αντιφάσεις και απογοητεύσεις, που τους τρομάζουν και που τους απομάκρυναν. Όλο αυτό τον κόσμο, που ενώ είχε επανειλημμένα δώσει δείγματα διαθεσιμότητας και παρουσίας, ανίκανες και ανιστόρητες ηγεσίες τον απογοήτευσαν και τον μπλοκάρισαν. Τον κατέστησαν ανενεργό, για να μπορέσουν να επιβιώσουν αυτές.
Ας φέρουμε λοιπόν ξανά στην επικαιρότητα, το Όνειρο και την Ποίηση, το Όραμα και τον Αγώνα, τις Συλλογικότητες και την Αλληλεγγύη. Την Πολιτική! Ας προσπαθήσουμε να παρακάμψουμε τα ναρκοπέδια που κάποιοι στήνουν γύρω από τη ζωή. Και ας ξαναφέρουμε στην επιφάνεια και στο κέντρο όλων, τον Άνθρωπο! Τον Δημιουργό, τον Ποιητή, τον Αγωνιστή! Ας συντονιστούμε, με τα πάρα πολλά που μας ενώνουν και ας αφήσουμε την Δημοκρατική Διαλεκτική, να δώσει λύσεις και στα υπόλοιπα. Δεν πρέπει να αποκλείσουμε κανέναν (και για καμία από τις εμμονές και τις υπεραπλουστεύσεις του παρελθόντος) που θέλει να συμβάλλει για μια άλλη ποιότητα Ζωής, για έναν πιο ανθρώπινο Πολιτισμό Αξιών, με κριτήρια και προτεραιότητες: την ανάπτυξη, τον πολιτισμό, το περιβάλλον, την ισότητα δυνατοτήτων και ευκαιριών …για μια δυνατότητα τελικά και μια ευκαιρία για τον Άνθρωπο.
Ας ανοίξουμε τον δρόμο στις δυνατότητες, ώστε οι Άνθρωποι να μπορούν να σχεδιάζουν και να τα καταφέρνουν. Για μια Ζωή με ίσες δυνατότητες και ευκαιρίες και για ΟΛΟΥΣ!
Μια απάντηση, στην απάθεια και στην αποτελμάτωση του σήμερα. Την πολιτισμική ξεραΐλα, που διαπερνά τα ΠΑΝΤΑ.

Το Έργο Τέχνης

.


"η αλήθεια, πρέπει να λειτουργεί αποδεικτικά και όχι επιδεικτικά"
Μ. Αναγνωστάκης

/…/
έρχονται έτσι/ κάποιες φορές/ τα πράγματα/
και μια "στιγμή"/ στην έκρηξή της/ διαμεσολαβεί/
και δίνει/ νέα περιεχόμενα/ και όψεις/ σε πράγματα/
που είναι/ ακόμα/ και άσχετα/ μεταξύ τους/
ασύμπτωτα/ χωρίς καμιά/ προηγούμενη σχέση/
τους δίνει/ νέα πρόσωπα/ και τα επικαθορίζει/
δίνει ρόλους/ και φωτίζει/ αθέατες πλευρές τους/
και βρίσκονται συγγένειες/ δημιουργούνται νέες σχέσεις/
και μ' άλλες πλευρές/ μιας ζωής/ ως τα τότε δεδομένης/
κι αμφισβητούνται/ πολλές/ από τις σταθερές της/
/…/
αν τύχει/ να ζήσεις/ μια τέτοια "στιγμή"/ όταν συμβαίνει/
είναι δυνατόν/ να επικαθοριστείς/ κι εσύ/ συνειρμικά/
βλέποντας/ να συμπλέκονται/ η αλήθεια με την έμπνευση/
την δεύτερη/ ν' αμφισβητεί/ την μοναδικότητα της πρώτης/
και με μαχητικότητα/ να ζητά να επιβληθεί/ σαν δεδομένο/
ενώ την αλήθεια/ σταδιακά/ την βλέπεις ν' αποδομείται/
έτσι που στο τέλος/ να υπάρχει/ μόνο/ με τον πληθυντικό της/
με τα ισχυρά πλήγματα/ που δέχεται/ ο απόλυτος ενικός της/
και το ζητούμενο/ είναι πια/ πώς όλ' αυτά/ να τα συνθέσεις/
/…/
αυτό το ζητούμενο/ αυτή η σύνθεση/ είναι το Έργο Τέχνης/
δημιουργός όμως/ και έργο/ δεν ζουν/ χωρίς και κάποιον αποδέκτη/
το ίδιο το έργο/ είναι γι' αυτόν/ η "στιγμή" που διαμεσολαβεί/
και με τις ίδιες διεργασίες/ που προκάλεσαν τον καλλιτέχνη/
από μια παρόμοια πορεία/ μέσα από το έργο/ κι αυτός προκύπτει/
και αυτό/ για την Τέχνη/ αποτελεί ζητούμενο/ και μια σταθερή αξία/
γιατί έτσι/ ολοκληρώνεται και ζει/ κι αυτό αιτιολογεί/ την ύπαρξή της/
αλλιώς/ αφού το έργο/ κάνει μια μικρή τροχιά/ εξαφανίζεται και πεθαίνει/
αυτό ισχύει με όλα/ κι όχι μόνο μ' αυτά/ που ορίζονται/ ως Τέχνη/
ισχύει και στη Ζωή/ αυτό το μέγα/ και οικουμενικό/ Έργο Τέχνης/
που όμως δεν ανέχεται/ φλυαρίες/ απάτες/ και υπεραπλουστεύσεις/
/…/
προκύπτει λοιπόν καθαρά / πως όλοι μπορούν/ να έχουν συμμετοχή/
όλοι μπορούν/ να έχουν ένα ρόλο/ στην δημιουργία Έργων Τέχνης/
δεν τους αφήνει/ η αγορά/ κι ο επιμερισμός ρόλων/ που αυτή κάνει/
είναι και πολλοί/ που με το φόβο της εμπλοκής/ δεν το τολμούν/
προτιμούν/ και ησυχάζουν/ όταν κάποιοι/ παίρνουν την ευθύνη/
έχει λοιπόν/ η Τέχνη και η Ζωή/ δημιουργούς/ έχει και από τους άλλους/
και το ζητούμενο/ είναι/ ποιοι απ' αυτούς/ θα 'χουν το πάνω χέρι/
προς το παρόν/ είν' απο τους άλλους/οι έμποροι/ που ορίζουν/ κι υπαγορεύουν/
και υπάρχουν και πολλοί/ έναντι καλού αντιτίμου/ που γίνανε/ απλοί τεχνίτες/
και κατασκευάζουν απλώς/ ό,τι τους λένε εκείνοι/ πως καλά πουλάει/
δεν σκέπτονται/ δεν το τολμούν/ γιατί το ρίσκο/ το φοβούνται/
αλλά δεν θέλει/ τέτοια η Ζωή/ ούτε και η Τέχνη/ γι' αυτό και απέχουν/
η βαρβαρότητα/ έτσι κυριαρχεί/ και η τέχνη που της αξίζει/

* Μια προσπάθεια προσέγγισης, του τι είναι ένα έργο Τέχνης.
Δεν είναι μόνο αυτά που είναι και φαίνονται. Είναι και αυτά που μπορούν να γίνουν

11.4.2χ5 Κ.Κ

οι βάρβαροι

.

…εκεί έξω γίνεται πόλεμος/ ακούγονται κραυγές/

σκοτώνεται κόσμος/ σε μάχες/ σώμα με σώμα/

άνθρωποι τρέχουν/ να προλάβουν/ να σωθούν/

όλοι εχθρικοί/ κι όλοι/ με την ψυχή/ στο στόμα/

κανείς/ δεν λογαριάζει/ τίποτα πια/ και κανέναν/

ζούμε/ σε μια εποχή/ πολέμου/ μ' έκτακτα μέτρα/

όλοι φυλάγονται/ κανείς/ δεν εμπιστεύεται/ κανένα/

έτσι είναι/ η ζωή μας πια/ εκεί την έχουμε φτάσει/

κι ας μην θέλουν/ όλοι να το παραδεχθούν/ και να το δούνε/

οι βάρβαροι/ κατά πως έλεγε/ σαρκάζοντας/ ο ποιητής /

πως περιμέναμε/ έχουν όλοι έρθει/ κι είν' εδώ/

και όχι/ μόνο απ' εκεί/ που τους περίμενε/ να 'ρθουνε/

δεν έρχονται/ μόνο/ από τα βάθη της Ανατολής/ όπως τότε/

είναι και αυτοί/ που τώρα/ έρχονται/ κι απ' την Δύση/

τα πράγματα/ το ίδιο άσχημα/ όλα/ και για όλους/ είναι/

κακά τα ψέματα/ οι βάρβαροι/ ήταν πάντα εδώ/ ποτέ δεν είχαν φύγει/

η βαρβαρότητα/ ήταν πάντα/ το άλλο μισό μας/ που τώρα έγινε όλα/

γι' αυτό/ κι η εποχή μας/ δεν έχει ποιητές/ δεν έχει ραψωδούς/ ούτε έπη/

και πώς αλλιώς/ αφού κανένας πια/ δεν μπορεί να ονειρευτεί/

δεν συντρέχει πια/ καμιά διαλεκτική/ στις εκδοχές/ των ανθρώπων/

ένα πελώριο μόνο/ μουγκρητό/ όμοια με βρυχηθμό θηρίου/

ακούγεται/ μέρα και νύχτα/ από παντού/ σ' όλους τους τόπους/

ποιος και τι να δει/ από όλ' αυτά/ με τι και πώς/ να εμπνευστεί/

και πώς το καλό/ να πιστέψει/ πως το κακό/ μπορεί να το νικήσει/

πώς λοιπόν/ να γραφτεί ποίηση/ και όποια άλλη τέχνη/ να γίνει/

πώς να υπάρξει Πολιτισμός/ αναφορές/ κριτήρια/ αρχές/ και αξίες/

η σκέψη/ τέτοιες ώρες/ πάει στα παιδιά/ σε πνίγει/ και σε μπουκώνει/

για όσα/ τους αφήνουμε/ και την ζωή τους/ για το πώς θα την ζήσουν/

αν με το που γεννιούνται/ τα βλέπουν/ όλ' αυτά/ και τα βιώνουν/

κανείς/ δεν τους λέει τίποτα/ και δεν τους δείχνει/ κάτι άλλο/ να υπάρχει/

κι έτσι/ αυτά πιστεύουν/ πως αυτό είναι η ζωή/ αφού έτσι την γνωρίζουν/

η απόλυτη πια/ βαρβαρότητα/ αυτό είναι/ ο "πολιτισμός" μας/

υπάρχει η μνήμη/ το πώς/ όλ' αυτά ξεκίνησαν/ πώς το κακό έχει γίνει/

όταν/ απ' εκεί/ που δεν θα το περιμέναμε/ γεμίσαμε λαμόγια/

κι ενώ τα πράγματα/ είχανε φτάσει/ σε σημείο/ για μεγάλες αλλαγές/

κι υπήρχαν δυνατότητες/ ενώ οι κατεστημένοι/ τα 'χανε χάσει/

υπήρχαν ελπίδες/ για ευκαιρίες/ να γίνει η ζωή/ καλύτερη/ και για όλους/

αυτό/ που τόσοι πίστεψαν/ και που τόσοι αγωνιστήκανε/ με πάθος/

ξάφνου/ γεμίσαμε/ μ' αρπακτικά/ όμοια όρνια/ γύπες και τρωκτικά/

που/ δεν δίσταζαν/ να κατασπαράξουν/ ακόμα/ και κάποιον δικό τους/

δεν ξέρω/ αν όλ' αυτό/ ήταν τυχαίο/ ή αν ήταν σχεδιασμένο/

"συμβιβασμό"/ λένε κάποιοι/ σήμερα/ την "πολιτική" τους πλατφόρμα/

κι ήρθαν κι άλλοι/ πολλοί/ με θράσος/ και κλώτσησαν/ την καρδάρα/

για ελάχιστα περισσότερα/ απ' αυτά/ που θα έφταναν/ και για όλους/

ο κόσμος/ έδειξε/ τότε/ πώς με το καλύτερο/ δεν ξέρει/ πως να φερθεί/

και γύρισε/ εκεί που έμαθε/ από πάντοτε/ να ζει/ και ας υποφέρει/

σαν να είναι/ μια σχέση αρχέτυπη/ ένα ορμέμφυτο/ μια δεύτερη φύση/

αυτή/ ίσως/ που απέκτησε κι είχε/ για χρόνια/ με τους βαρβάρους/

ίσως και γιατί/ κακά τα ψέματα/ αυτοί/ ήταν πάντοτε εδώ/

την βαρβαρότητα/ την συνηθίσανε λοιπόν/ όλοι/ και την αντέχουν/

μόνο μ' αυτή/ ξέρουν πώς να φερθούν/ και τι να πράξουν/

τ' άλλα/ πάνε όλα βερεσέ/ τα αγνοούν/ και δεν τα θέλουν/

γιατί/ δεν ξέρουν μ' αυτά/ πώς να φερθούν/ και τι να περιμένουν/

η βαρβαρότητα/ ας μην γελιόμαστε/ είναι/ που τους βολεύει/

αν δεν τους βόλευε/ θα τα 'χανε/ σε μια νύχτα/ όλα σαρώσει/

αυτή την φορά/ δεν υπάρχει αθωότητα/ κανείς/ δεν μένει απ' έξω/

είμαστε όλοι/ υπεύθυνοι/ την ίδια στιγμή/ τα θύματα/ κι οι θύτες/

ζούμε όλοι/ τελικά/ το τέλος/ ενός μεγάλου/ ιστορικού κύκλου/

ολόκληρη η ανθρωπότητα/ περνάει κρίση/ φθίνει και παραπαίει/

και δεν είναι/ πως δεν το ξέρουμε/ είναι πως/ δεν θέλουμε να το δούμε/

τούτη/ η βαρβαρότητα/ δεν είναι μια κατάσταση/ εξωγενής/ … /

είναι μια επιλογή/ που κάνουμε/ κάθε μέρα/ …εμείς οι ίδιοι/

εμείς είμαστε οι βάρβαροι/ το ξέρουμε/ το βλέπουμε/ και το ζούμε/

...

24.7.2χ5 Κ.Κ

Υ.Γ. Οι άνθρωποι, κλείνουν τα μάτια, σ' ό,τι γύρω τους γίνεται, όπως κάνουν τα παιδιά, όταν κάτι τα φοβίζει. Έτσι πιστεύουν, πως μπορούν να το ξορκίσουν. Και πως όταν τα ξανανοίξουν, θα 'χουν όλα τα κακά χαθεί, έτσι, ως δια μαγείας. Έλα όμως, που αυτοί είναι πιο πονηροί από τα παιδιά και "κλέβουν". Τ' ανοίγουν συχνά και σ' ό,τι γύρω γίνεται, συμμετέχουν. Κι άμα τους πιάσεις, ακούς εκείνο το αμίμητο: "...έλα μωρέ, εγώ θα σώσω τον κόσμο". Όχι, από τέτοιους, είναι σίγουρο, πως δεν μπορεί να σωθεί ο κόσμος. Αλλά τότε από ποιους, δεν έμεινε και κανένας, που να είναι άλλος.

* ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Για να διαβάσεις, αν θέλεις, το ποίημα του Καβάφη.
(
http://cavafis.compupress.gr/kavgr_29.htm)

KARAVANIA: Αντί προλόγου

.

"Κατοίκησα μια χώρα που 'βγαινε από την άλλη, την πραγματική, όπως τ' όνειρο από τα γεγονότα της ζωής μου. Την είπα κι αυτήν Ελλάδα και τη χάραξα πάνω στο χαρτί να τηνε βλέπω. Τόσο λίγη έμοιαζε∙ τόσο άπιαστη.
Περνώντας ο καιρός όλο και τη δοκίμαζα: με κάτι ξαφνικούς σεισμούς, κάτι παλιές καθαρόαιμες θύελλες. Άλλαζα θέση στα πράγματα να τ' απαλλάξω από κάθε αξία. Μελετούσα τ' Ακοίμιστα και την Ερημική ν' αξιωθώ να φκιάνω λόφους καστανούς, μοναστηράκια, κρήνες. Ως κι ένα περιβόλι ολόκληρο έβγαλα γιομάτο εσπεριδοειδή που μύριζαν Ηράκλειτο κι Αρχίλοχο. Μα 'ταν η ευωδία τόση που φοβήθηκα. Κι έπιασα σιγά σιγά να δένω λόγια σαν διαμαντικά να την καλύψω τη χώρα που αγαπούσα. Μην και κανείς δεί το κάλλος. 'Ή κι υποψιαστεί πως ίσως δεν υπάρχει."

.

Από τους στοίχους του Οδυσσέα Ελύτη, στο ποίημά του "Ο Μικρός Ναυτίλος"